[RASMI]-Ke Arah Matawang Digital : Apa Itu Bitcoin?


Timeline Cover
Timeline Cover
Ke Arah Matawang Digital : Apa Itu Bitcoin?

Apa itu Bitcoin?

Bitcoin adalah matawang digital , dicipta dan digunakan secara maya. Tiada siapa mengawal nya.
Bitcoin tidak dicetak seperti MYR (Ringgit Malaysia) mahupun USD. Ia dicipta oleh Satoshi Nakamoto pada 31 Oktober 2008 . Bitcoin menggunakan P2P cash system dan ia adalah sumber terbuka.

Bagaimana Bitcoin berfungsi ?


Seperti saya, menggunakan bitx iaitu dompet bitcoin / bank bitcoin untuk menyimpan setiap bits yang kita beli mahupun jual.

Setiap bitcoin menggunakan alamat unik hash untuk setiap transaksi , setiap transaksi adalah anonymous , tanpa nama , tanpa alamat , tanpa ip . ia adalah sangat sangat privasi dari segi undang-undang.


Setiap transaksi ada lejer yang disimpan di dalam blockchain , disana merangkumi pelbagai alamat transaksi pengguna jual/beli , Cuma kita tidak tahu siapa yang empunya alamat bitcoin tersebut.

Setiap transaksi tidak boleh dipindah milik semula, �Engkau punya engkau punya , nak minta balik ? Sorry la bro.� ia tidak sama menggunakan wang kertas atau perbankan secara talian.

Selepas transaksi , alamat penerima akan berubah setiap transaksi yang sah dan berjaya.

Apakah kesan jika Bitcoin ini digunakan secara menyeluruh? 

Kesannya kepada perbankan dan matawang kertas akan jatuh, yang kaya tiada apa-apa melainkan kertas sahaja. tetapi jika kita pakar I.T? Maka kita akan jadi kaya, penggodam menjadi kaya raya, transaksi tidak dapat dikesan, maka segala "value" tidak bermakna lagi.
Ke Arah Matawang Digital : Apa Itu Bitcoin? Rating: 4.5 Diposkan Oleh: layanstreaming.com
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan